Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Waktu Sekarang (Kota Kinabalu, Sabah)

Sunday, November 7, 2010

PERPIS CAMP



Assalamualaikum....

Alhamdulillah...syukur kehadrat Allah kerana masih mengizinkan ana untuk terus hidup di bumi-NYA hingga ke saat ini...pertama-tama sekali, suka ana untuk memulakan penulisan dengan selawat keatas junjungan Muhammad S.A.W. yang telah berjuang sehinggga ke hembusan nafas baginda yang terakhir bagi memastikan Islam sampai kepada kita..tidak lupa juga buat ahli keluarga dan sahabat2 baginda dan pejuang2 Islam yang lain, yang tidak jemu ataupun lokek/kedekut untuk menyampaikan ilmu Allah sehingga kita mamapu mengenal Allah sebagai tuhan seantero alam, siapa dia Muhammad bin Abdullah, dan apakah dia agama Islam.

Alhamdulillah, Allah mengubati rindu ana kepada sekolah, guru, dan PERPIS (Persatuan Pelajar Islam Sekolah) dengan mengizinkan ana untuk berprogram bersama2 mereka didalam satu program "PERPIS CAMP"...Program yang diadakan pada tanggal 6 November 2010 ini sangat bermakna buat ana, kerinduan yang selama ini dirasa terubat pada hari tersebut...sekali lagi syukur ana panjatkan buat Al Khalik, yang memahami apa yang tersimpan didalam dada setiap hamba-NYA..

Program ini ana jadikan sebagai kayu pengukur bagi melihat sejauh mana peningkatan prestasi badan organisasi PERPIS dan gerak kerja ahli jawatan kuasanya, dan syukur ke hadrat ilahi...peningkatan yang ketara mampu dilihat dengan kejayaan program tersebut..ana difahamkan program yang diadakan tidak mendapat bantuan kewangan daripada pihak sekolah, dan mereka, adik2 jawatan kuasa PERPIS menggunakan duit yang mereka kumpul bersama...kagum, itulah reaksi ana bila mendengarkan berita itu...walaupun program yang diadakan agak sederhana, tetapi boleh ana katakan perjalanan program pada hari itu lancar dan tidak menghadapi banyak masalah seperti program2 sebelum ini, makan dan minum para peserta cukup juga pengisian yang direncanakan berjalan dengan lancar.

Program dijalankan dengan objektif untuk mendidik adik2 pelapis untuk pimpinan PERPIS tahun hadapan...mereka didedahkan tentang kepentingan menjaga amanah sebagai hamba Allah, juga sebaga ahli PERPIS, dengan pengisian yang bertajuk "AMANAH" yang disampaikan oleh alumnai, mantan presiden PERPIS sesi 2009..juga mereka diuji dari segi keberanian dalam memberikan pendapat dan ilmu dalam aktiviti forum dan pidato..syabas dan tahniah ana ucapkan kepada adik2 diatas keberanian anda dalam aktiviti tersebut..aktiviti terakhir program tersebut adalah sesi pembubaran saf pimpinan sesi 2010 dan pembentukan semula fas pimpinan bagi sesi 2011..
dan tahniah ana ucapkan buat adik Arafat (Presiden PERPIS sesi 2011) dan adik Ezati Bustam (Naib Presiden PERPIS sesi 2011) kerana dipilih Allah untuk mengetuai satu badan yang ditubuhkan dengan tujuan untuk menegakkan kalimah tauhid disekolah SMK Tobobon..ana doakan moga kalian dan saf pimpinan yang lain mampu menjalankan amanah yang telah diperturunkan keada antum dengan sebaik mungkin sesuai dengan tuntutan Allah dan belajar baik2...

wallahualam..moga ada manfaatnya untuk post kali ini..yang baik itu datangnya daripada Allah, jangan pujian untuk post kali ini diberikan untuk ana, tetapi berikanlah pujian itu kepada yang menciptakan ana (Allah S.W.T.)..yang buruk juga datang daripada-NYA, tetapi kelemahan itu disandarkan diatas diri ana yang dhoif, lagi hina ini..dengan tujuan, untuk menunjukkan kepada manusia sekalian yang kita ini merupakan insan yang lemah, penuh dengan kelemahannya...
wassalam..



Friday, November 5, 2010

Tak Sangka!



Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada pembaca sekalian..
Alhamdulillah,
ucapan syukur yang tidak terhingga buat Sang Pencipta yang tidak jemu2 memberikan kita semua nikmat,
sama ada yang terlihat mahupun yang tidak terlihat dimata...
dalam kesenangan ada rahmatnya,
begitu juga dalam kesusahan yang Allah berikan, yakin dan percaya, ada rahmat, hikmah, dan nikmat disebalik setiap apa yg berlaku...
cuma,
disebabkan kita manusia, terlalu sombong, angkuh, dan terlalu lokek dalam bersyukur sehingga kita buta..tidak berupaya untuk melihat kebaikan yg sengaja Allah sorokkan dalam kesusahan yang diberikan-NYA..

"GEDEBUK", terjatuh sikit kita dah mengeluh itu dan ini..tidak terlihat disana bantuan yang cuba Allah berikan, hikmah yang cuba Allah tunjukkan kepada kita..sebenarnya Allah cuba berkata2 kepada kita, cuma, bila sesuatu itu dilihat menggunakan MATA NAFSU dan MATA IMAN diabaikan, tidak terdengan kata2 yang cuba Allah sampaikan...
"lepas ni, hati2 bila berjalan..jng buat benda yang melalaikan, tengok jalan"........
wallahualam..

ehem3...tu intro ja tu..lum masuk kepada isi tajuk...cuma mungkin apa yang ana cuba sampaikan ni berkaitan juga dengan apa yang ana coretkan diatas...
Alhamdulillah, pejam celik, pejam celik...tak sangka, ana dah habiskan satu sem pengajian di Kolej Matrikulasi Labuan sesi 2010/2011...
syukur kepada Allah, dengan bantuan daripadaNYA, ana mampu mengharungi kepayahan hidup tanpa ibu bapa disisi...kehidupan disana banyak mengajar ana banyak perkara tentang kehidupan...banyak mendidik dan mengingatkan ana untuk sentiasa berharap kepada Allah, bergantung kepada Allah...Pasti, kalau bukan disebabkan kemurahan-NYA, kasih sayang-NYA..tak sampai seminggu ana disana, memang dah QUIT...
Tapi, itulah kasih sayangnya ALLAH kepada hamba-NYA..tidak dibebankan kepada hamba-NYA sesuatu yang tidak mampu dipikul oleh hamba yang maha lemah ini...

Pernah terlintas difikiran ana selepas seminggu berada disana untuk berhenti pengajian, nak balik!!....tapi, Alhamdulillah, ditiupkan-NYA semangat buat ana..terkenang ibu bapa dirumah yang punya harapan besar, ingin melihat anak mereka yang bongsu ini berjaya, dan teringat ana pengorbanan mereka yang berbelanja banyak hanya untuk ana seorang...sedih, sebak, syukur..."Alhamdulillah, Engkau ingatkan kepada ku ini semua Ya Allah..andainya Engkau tidak memberikan aku kesedaran, mungkin ibu bapaku berada dalam kekecewaan disebabkan aku, yang terlalu pentingkan diri sendiri, lemah, dan tidak tahu bersyukur..... "

Tanggal 29 Oktober 2010, ana dan sahabat2 Program Dua Tahun Kolej Matrikulasi Labuan, berjaya menamatkan pengajian kami untuk semester satu...satu kelegaan disana...dan gementar..menunggu keputusan yang bakal keluar..."YA Allah berikan yang terbaik buat kami, yang menyejukkan mata memandang, menenangkan hati kami Ya Allah...berikan pula kami kekuatan untuk menempuh semester yang seterusnya, dan permudahkanlah urusan kami ya Allah"

mudah2an yang terbaik untuk kita semua..khasnya buat umat Muhammad..semoga kemenangan buat kita dimasa hadapan...jadikan Allah tempat bergantung, ingat Allah, Allah akan ingat kepada kita..dan sesungguhnya dengan mengingati Allah itu hati akan menjadi tenang(Ar-Rad 13:28)

moga ada manfaatnya untuk post kali ni..yang baik datang daripada Allah, yang tidak itu juga datangnya daripada Allah, cuma disandarkan diatas diri ana untuk menunjukkan yang manusia ini diciptakan penuh dengan kelemahan dan kekurangan....
sehingga bertemu dilain post..wallahualam....

wassalam.....

Tuesday, September 14, 2010

Anggota Baru



Assalamualaikum....alhamdulillah, tiada kata dan lafaz yang lebih layak untuk diucap dan ditaip melainkan kalimat2 kesyukuran kehadrat-NYA, sang Khalik. Kerana, diatas kemurahan dan keizinan daripada-NYA kita masih mampu bernafas, hidup di muka bumi yang maha esa ini dan masih lagi berpegang kepada kalimah yang InsyaAllah mampu membawa kita menuju ke syurga-NYA kelak..selawat dan salam buat junjunan Rasul S.A.W. diatas usaha keras baginda menyampaikan kalimah Allah sehingga kita mampu mengenal Islam pada hari ini, juga kepada para sahabat baginda, dan seterusnya pejuang2 Islam yang tidak pernah lelah dan bosan untuk menyampaikan ajaran Islam yang indah dan maha benar..
..sejak sekian lama menyepi, akhirnya penulis diberikan peluang untuk log in dan sekali gus memberikan post terbaru kepada para pembaca sekalian...untuk post pada kali ini ana ingin mengkhabarkan satu berita gembira yang bukan sahaja mengembirakan diri ana dan keluarga, tetapi, ianya satu kegembiraan yang patut dikongsi dan dirasakan oleh seluruh umat Islam di dunia ini....

Tangal ke-6 dalam bulan Julai tahun 2010, bertempat di Hospital Besar Likas, lahir la si dia yang comel ke muka bumi ini dengan izin yang Maha Kuasa...fuhh..memang lega dan gembira la bila mendapat berita tentang kelahiran ahli baru dalam keluarga Haji Majid ni...dan ana pun secara rasminya naik taraf menjadi UNCLE...Yeah!..bersykur kepada Allah kerana masih memanjangkan umur kak ana dan mengurniakan kepada dia dan suaminya seorang anak yang cukup sifat dan normal...nama diberi sangat cantik...Mohammad Nuryan Asyraf Bin Bungsu..bila ana tnya kak ana nama ni di ilhamkan dari mana, kak ana selemba jawab, "nama Asyraf tu nama salah seorang peserta program realiti 'Imam Muda', nama ni merupakan doa buat kami agar anak ni nanti jadi orang yang baik2"....InsyaAllah, ana mendoakan semoga doa itu dimakbulkan-NYA...
.....
k lah itu sahaja yang ana mampu coretkan buat malam ini..tidak banyak yang ana mampu ceritakan memandangkan umurnya baru mencecah dua bulan lebih..dan terus terang ana katakan memang comel...ehehehehehehehehehehehehe...so untuk tatapan dan bahan bukti untuk para pembaca ana akan postkan skali gambarnya.......
saksikanlah.........










...itu saja dari ana....sekian..wassalam...

Sunday, June 20, 2010

PROGRAM DAN METING KRU!



Diminta kepada semua penggerak KRU untuk bersedia turun kelapangan pada tarikh yang akan dinyatakan bagi menyempurnakan panggilan jihad.. bersedia untuk bekerja kerana Allah melalui wasilah(KRU) yang kita telah diamanahkan..

Aktiviti KRU terdekat,
- Program Perkampungan Akademik Bersama KRUKK
- 11 Julai 2010
- 8.00 - 11.00 am
- Surau al-Ikhwan, TKM

Meeting pd 26 JUN 2010 di surau TKM pd jam 9.30-11 pagi..

Kertas kerja dan perincian tugas sudah dibuat hanya perlu dibentangkan unit dan tugas serta sebarang idea dan penambahbaikkan untuk program..

Jadilah yang memudahkan untuk dimudahkan bukan yang menyusahkan untuk disusahkan.

Yang tidak dapat menghadirkan diri semasa mtg ataupun program berlangsung, buat surat formal terus kepada timb. pres KRUKK berserta alasan yang KUKUH lagi KONKRIT..alasan yang boleh disangkal dan tidak munasabah TIDAK AKAN dimaafkan..boleh jawab terus kepada ALLAH dimasyar kelak. Terima kasih..

Patuh sekiranya WALA'..

Saturday, June 19, 2010

BANTU MEMBANTU SESAMA ISLAM






Persatuan Siswazah Sabah merasa terkilan apabila mendapat maklumat bahawa sesetengah ahli Kelab Remaja Ukhuwwah masih hidup 'di dalam kegelapan dan kesempitan'. Dalam kesibukan persatuan memulih kehidupan masyarakat kurang bernasib baik di serata pelosok negeri, tidak disangka-sangka bahawa kemahuan ahli keluarga persatuan sendiri menuju hidup baru yang diterangi oleh cahaya ilmu dan iman terhalang dek tidak mampu mengulangkaji pelajaran dan menelaah ilmu pada waktu malam. Malah, sebahagian ahli KRU terpaksa menghabiskan waktu cuti sekolah dengan menoreh getah dan bekerja demi membolehkan mereka meneruskan pengajian.

Menemui salah seorang ahli KRU yang hidup dalam serba kedhaifan, beliau menyatakan bahawa beliau terpaksa turun ke ladang getah sejak dihalau keluar oleh keluarga setelah memeluk agama Islam. Walaupun hubungan dengan keluarganya yang masih beragama Islam beransur pulih, beliau mengakui bahawa bapanya masih enggan menampung kos persekolahannya. Ditanya bagaimana beliau membiayai kos pembayaran yuran sekolah dan membeli buku, beliau tanpa segan menjawab, 'buku tulis tahun lepas masih banyak kosong di bahagian belakang'. Beliau juga membeli peralatan sekolah di awal tahun dengan menggunakan gaji sebanyak RM200 hasil bekerja di sebuah kedai makan selama sebulan pada penghujung tahun lepas.

Persatuan Siswazah Sabah menggesa ahli-ahli persatuan, khususnya ahli-ahli Kelab Remaja Ukhuwwah melancarkan kutipan sumbangan secara individu dan berkumpulan bagi membantu sahabat-sahabat ini atas dasar ukhuwwah, kebersamaan dan kasih-sayang yang selalu dilaung-laungkan. Persatuan Siswazah Sabah turut melancarkan Kempen 'Sinar 4 Sahabat' dengan sasaran menyelesaikan 2 kes di Tuaran dan 1 di Penampang yang dikesan setakat ini menjelang hujung cuti sekolah. Senarai PIC untuk kempen akan dipaparkan tidak lama lagi.


Hubungi saudara Nadir - 0198110964 untuk maklumat lanjut atau salurkan sumbangan terus ke :

Bank Islam : 10016010043186 (Persatuan Siswazah Sabah)

CIMB : 12180099132527
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman)

Maybank : 162263156276
(Muhammad Ruslan Bin Azahari)

Friday, June 18, 2010

KEM REMAJA ISLAM-KRIS KK 2010





Alhamdulillah, tiada kata yang lebih berhak dan layak untuk dilafazkan atau diungkap melainkan ucapan syukur ke hadrat ilahi diatas limpahan kasih sayangNYA kepada kita makhluk merangkap hambaNYA di dunia yang indah ini. 12-14 Jun, inilah tarikh keramat bagi seramai 133 orang hamba Allah kerana telah dipilih-NYA untuk mengambil bahagian dalam satu aktiviti yang mampu membawa mereka dekat dengan Sang Pencipta. Program ini mengambil masa selama 3 hari dua malam, walaupun dilihat jangka waktu masanya sangat pendek, tetapi Alhamdulillah, kesan yang dilihat daripada 133 orang hamba itu tadi sangat-sangat mengembirakan hati seramai 61 orang hamba Allah yang telah dipilih-Nya untuk menjadi AJK program untuk kali ini.
Penat lelah dan segala pengorbanan yang telah ditaburkan tidak terasa dengan positif feed back yang telah diterima sepanjang berjalan sehingga berakhirnya program. Begitu lah sifat Sang Pencipta yang Maha pemurah dan pengasih, telah dipermudahkan perjalanan program KRIS KK 2010 pada kali ini yang bertempat di Masjid UMS KK.

"MASJID UMS-MENJADI PILIHAN AJK KRIS PADA TAHUN INI UNTUK DIJADIKAN TAPAK PROGRAM"

Pada malam kedua program, seorang daripada 133 peserta telah dibawa ke hospital Likas untuk mendapatkan rawatan dibahagian ibu jari sebelah kirinya disebabkan jangkitan.

"ADIK AFIQ YANG MENGALAMI JANGKITAN TERPAKSA MELAKUKAN PEMBEDAHAN KECIL UNTUK MEMBUANG NANAH YANG BERADA DI IBU JARINYA"

"PERALATAN YANG DIGUNAKAN UNTUK MERAWAT JANGKITAN YANG BERADA DI IBU JARI TANGAN AFIQ"

[P/S: ALHAMDULILLAH JANGKITAN TERSEBUT TIDAKLAH SETERUK yang kalian bayangkan..eheheheh... PEMBEDAHAN YANG DIJALANKAN ADALAH UNTUK MEMBUANG NANAH YANG BERADA DIJARI AFIQ..(SEBENARNYA POTONG KUKU JA PUN, TP GUNA "PEMBEDAHAN" NAMPAK LAWA cikit..EEHEHEHEHEHEHEHEHE)]


Pelbagai aktiviti telah direncanakan untuk para peserta, antaranya: Kuliah dasar yang terbahagi kepada 3 bahagian [1. Kecelaruan Aqidah Pemusnah Agama (Ustaz Norzam Senin), 2. Suluhan Ibadah (Ustazah Khairiah), 3. Kami cinta Rasulullah S.A.W (Ustaz Khairul Fitri)], tidak lupa juga aktiviti talk show yang bertajuk HALAWATUL ISLAM (KEMANISAN ISLAM), dan aktiviti kemuncaknya, iaitu EXPLORACE.
Program berakhir dengan aktiviti Lambaian Ukhuwah. walaupun berat, sedih dan pilu dirasakan oleh semua orang, namun perlu diingatkan bahawa setiap pertemuan pasti ada waktunya perpisahan itu berlaku..tp ingatlah, walaupun kita jauh dimata dan jarak memisahkan kita, tetapi, ikatan persaudaraan seagama itu tetap erat dan utuh ikatannya...InsyaAllah dengan izin-NYA pertemuan itu pasti akan menjelma kembali...Wallahualam.......



Berikut Merupakan Panorama Semasa Berlangsungnya Program.....
PANDANGAN HADAPAN..........
.....JENG, JENG, JENG.....
PANDANGAN BELAKANG...EHEHEHEHE...BALTUKAL...!

UUIIISSSSHHH!!!,,,MAYAT SEPA NI....

...UKHUWAH ITU SANGAT INDAH.....

VIDEO RASMI KRISS KK 2010....SAKSIKANLAH.....
video
made by: Aiman Osman, Azmeer Zainuddin, Saufi Afdol, Salman.


Itu sahaja dari ana sang penulis...yg kurang mohon dimaafkan, yang lebih2 baiknya itu ucapkanlah 'ALHAMDULILLAH'.........sehingga bertemu di lain episod...wassalam....

Monday, May 17, 2010

Qiam PERPIS 2010




Pada tarikh 7 dan 8 Mei baru2 ini, Persatuan Pelajar Islam Sekolah(PERPIS) dengan kerjasama Panitia Pendidikan Islam SMK Tobobon dengan jayanya telah melaksanakan program qiamullail yang pertama kalinya untuk tahun 2010 ini dengan bertemakan kepimpinan..Seramai 26 orang pelajar muslimin dan muslimat telah mengambil bahagian dalam program ini, yang mana mereka ini terdiri daripada pimpinan2 institusi kepimpinan sekolah seperti, Pengawas, Pembimbing Rakan Sebaya(PRS), Ketua/ Penolong Ketua Kelas dan juga saf Pimpinan PERPIS sesi 2010/2011...
Program bermula dengan sesi pendaftaran peserta muslimin dan muslimat yang dilakukan selepas Solat Fardhu Asar..Selesai melakukan solat Fardhu Maghrib, aktiviti diteruskan dengan majlis Tahlil yang diimamkan oleh Ustaz Ezri
"MAJLIS TAHLIL"
...Alhamdulillah Allah mengizinkan lagi program dilaksanakan dengan aktiviti Kuliah dasar yang disampaikan Oleh Ustaz Ezri yang bertajuk " Jawatan Sebagai Amanah "

" KULIAH DASAR BERSAMA USTAZ EZRI"

...Selesai Kuliah dasar, aktiviti diteruskan dengan sesi muhasabah yang bertajuk " Siapa aku? " yang telah disampaikan oleh Saudara Amin yang dijemput khas daripada badan Persatuan Siswazah Sabah..
Pada keesokan harinya(8 Mei 2010) aktiviti dimulakan dengan berqiamullail dan solat Fardhu Subuh secara berjemaah yang diimamkan oleh Uztaz Ezri

"GELAGAT ADIK2 YANG LIAT NAK BANGUN PAGI..:)"

...kemudian aktiviti diteruskan dengan aktiviti riadah pagi yang diketuai oleh saudara Hannafi Muktah...
"RIADAH PAGI PESERTA MUSLIMIN"

Allah masih juga memberikan keizinan-NYA dengan memberikan peluang untuk program terus berjalan lancar dengan penyampaian Kuliah Dasar ke-2 yang juga disampaikan oleh salah seorang ahli Persatuan Siswazah Sabah, iaitu Saudara Fezri
....selesai Kuliah, aktiviti Latihan Dalam Kumpulan secara santai dilakukan antara Fasilitator dan para peserta..

"
LDK ANTARA FASI DAN PESERTA"

Program berakhir dengan acara penutupan yang telah dirasmikan oleh Tuan Pengetua Sekolah, Mr Loh Kok Cheang...sebelum bersurai, para peserta dan ajk bekerjasama membersihkan tapak program dan satu majlis lambaian Ukhuwah diadakan............

"Semoga terdapat kebaikannya yang mampu diperoleh oleh para peserta mahupun AJK melalui program ini, mohon maaf sekiranya terdapat kecatatan, kekurangannya dalam program yang pertama ini..Buat sahabat AJK, terima kasih diatas kerjasama antum, ana amat terharu dan berterima kasih diatas segala yang telah antum berikan pada program kali ini..hanya Allah sahaja lah yang mampu membalasnya..ana doakan semoga jalinan ukhuwah yang kita bina selama ini kekal hingga keakhirnya, moga Allah ampunkan segala dosa yang kita telah lakukan selama ini, dan moga dengan sedikit sumbangan yang kita berikan ini mendapat ganjaran pahala disisi-NYA..aminn...jaga lah HATI, IMAN DAN JAGALAH ISLAM YANG KITA SAYANGI DAN CINTAI INI....WALLAH HUALAM.........WASSALAM...


"LOGO RASMI PERPIS SMK TOBOBON"

Tuesday, May 11, 2010

Jalan-Jalan




hari khamis yang lalu, senior2 yang baru balik daripada Kolej Matrikulasi Labuan(KML) bawak jalan2....malam khamis hari rabu tu abg Amin tetiba bg mesej..bawak jalan p Muzium...YEAH!!..gumbiranya sia kana bawa jalan.....
Esoknya, pukul 9 pagi lagi aku da bersiap2..lagipun menurut mesej yang abg Amin hantar semalam, dia dan kekawan yang lain akan ambik dalam pukul 10.30 pagi...so kena la siap awal kan...........
Jam 10.30, abg Amin mesej, katanya durang lambat ckit...so aku pun releks2 la dulu...dalam releks2 tu, kawan aku plak mesej, Razli Abd Rahim, dia suruh aku tukar siaran television ke Astro Animal Planet....naaaaaaaaa....rupa2nya ada siaran pasal panda...fuuhhh, punya la aku kesiukan, PANDA tuuuuuu...!!!!....binatang kegemaran, kalau la aku da seekor tu, alangkah bahagianya di hati.....Aku tngok crita tu sampai tetido...ZZZZZZZ.....tetiba nfon berbunyi, abg2 da sampai, durang tunggu depan surau...aku pun bergegas la ke sana...

Kami dalam lima orang, 3 orang abg KML dan aku & shahfieq...first stop kami ialah ke Masjid Bandaraya, pasal time tu da masuk waktu Fardhu Zohor..
..Lepas ja menunaikan solat Zohor, kami pun pergi la menjamah nasi ayam di gerai yang namanya Gerai "NASI AYAM EMBA'", lokasi gerai ni kat Kampung Likas...Gerai makan ni simple ja, tapi, full ja dengan pelanggan..aku memang da biasa makan kat tempat ni..tp yang lain sumanya mengaku baru Pertama kali..............
(Cam ni la kira2nya rupa bentuk nasi ayam tu..)

Lepas kenyang...langkah pun diatur,dengan penuh bergaya, kami pun bergerak menuju ke destinasi utama kami pada hari tersebut, iaitu, ke Muzium.....ehehehehehe...mula2 kitaorang ke Muzium Tamadun Islam..sampai ja kat sana, timbul satu persoalan "ada bayar ka ni atau masuk free????"...kami saling berpandangan...ketua rombongan, Abg Amin membuat keputusan dengan selembanya berkata "masuk ja dulu"...Allah, seperti yang kami jangkakan, rupanya bayar plak...huhuhuhu..RM2 sorang...fikir punya fikir, kami tak jadi masuk, sekadar tengok dari luar jer....huhuhuhu..tapi, kami tak pulang dengan tangan kosong..sempat jugak kami bergambar kat sana.........



(Ni la gambar yang sempat ditangkap tuk mengelakkan kami gantung pasal tak dapat masuk dalam Muzium Tamadun Islam tu...tapi tuk sedikit komen, kemudahan yang disediakan contoh tempat meletak kenderaan tidak disediakan ni...adeh, lemahnya pengurusan...macam la orang nak semangat nak pegi sana tu..)

Selepas mengalami beberapa babak yang mengecewakan, nasib kami sangat baik sesampainya kami di Muzium Sabah..begini ceritanya, sebenarnya kalau nak masuk dalam muzium tu, kena bayar, RM2 seorang...tapi Maha pemurahnya Allah, kami dapat masuk free ja....YYYEEEPPPPIIIIIII!!!!!...tapi dengan syarat kami tak boleh ambil gambar, huhuhuhu..tapi tkpa la, asal dapat masuk bah kan...kami tak dapat nak snap foto dalam tu, tapi kat luar Muzium, kami tak lepaskan peluang...selanjutnya, biar gambar yang berbicara.....




Hari yang memenatkan..walau apapun, syukur Alhamdulillah..Allah telah pertemukan kami pada hari tu dengan banyak kenangan manis dan tawar yang tercipta...InsyaAlllah tidak akan ku lupakan kenangan yang manis itu...moga Allah, kekalkan kemesraan dan eratkan jalinan Ukhuwah diantara kami mantapkan Iman dan pegangan kami Pada agama-NYA..amin......wassalam....